Kinderen in het huidige onderwijs




Heb jij ook gemerkt dat jouw kind tijdens de Corona lock-down veel vrolijker, blijer en rustiger was en dat dit, nu ze naar school gaan, juist volledig omgekeerd is ?


Dan is de kans groot dat jij een hooggevoelig kind in jouw gezin hebt. Deze kinderen hebben doorgaans een hekel aan structuur, onenigheid, dominantie en weten heel goed voor zichzelf wat wel en wat niet goed is. Het zijn kinderen die van harmonie houden en zich vaak niet begrepen voelen door volwassen personen. In onze maatschappij leven wij als volwassenen vaak overheersend met ons verstand. Dit in tegenstelling tot deze hooggevoelige kinderen. Zij willen juist vanuit hun gevoel leven. Maar als deze kinderen dat doen, worden ze vaak gecorrigeerd door ons volwassenen omdat het niet strookt met de algehele normen en/of waarden die we onszelf opgelegd hebben. Hier kunnen deze kinderen dan teleurgesteld, boos of verdrietig over raken. Zij krijgen dan het gevoel dat ze "zichzelf" niet mogen zijn.


Juist tijdens de corona lockdown was er veel minder "moeten" en meer tijd om zelf in te kunnen vullen. Je zag deze kinderen dan ook volledig weer tot zichzelf komen. Ze werden blijer, hadden meer energie en waren innerlijk ook veel rustiger. Hooggevoelige kinderen raken veel sneller overprikkeld dan gewone kinderen. Ze zuigen vaak de hele dag allerlei info op en 's avonds zit hun hoofd zo vol dat ze oververmoeid zijn met als gevolg dat ze extra prikkelbaar worden en vaak niets meer willen dan alleen stil in een hoekje zitten. Deze kinderen raken extra vermoeid als ze dingen moeten doen die ze "van binnen" niet willen, maar die door anderen opgelegd worden. Daarentegen komen ze juist in hun kracht als ze zelf hun structuur van de dag mogen bepalen. Omdat we nog steeds in een onderwijssysteem zitten waar een vooraf bepaald lesplan gevolgd moet worden, snap je waarschijnlijk ook wel dat deze kinderen hier zeer veel moeite mee hebben. Ik kan spreken uit ervaring, want in mijn directe vrienden- en kenissenkring heb ik hier de afgelopen maanden hele duidelijke praktijkvoorbeelden van gezien.


Hoe mooi zou het zijn als in de toekomst ons onderwijssysteem aangepast zou kunnen worden ? Dat de kinderen zelf kunnen bepalen wat ze graag willen leren. Kinderen gaan motiveren in hun kwaliteiten in plaats van ze te demotiveren met hun tekortkomingen. Hoe blij zou je daar als kind en als ouder van worden ? Bovenstaand verhaal geldt natuurlijk ook voor de thuissituatie. 


Heb jij ook een kind met bovenstaande eigenschappen en zou je graag beter om willen gaan met deze eigenschappen van jouw kind ? Neem dan contact met mij op zodat ik jou en je kind hierbij kan begeleiden.